02188563504 – 02188567318
 
وال‌ مش در آیین نامه 2800

وال‌ مش در آیین نامه 2800

کامپوزیت‌های سیمانی تسلیح‌شده با شبکه الیاف (FRCM) یکی از نوآوری‌های مهم در صنعت ساخت و ساز هستند که تحولی چشمگیر در بهبود عملکرد سازه‌های بنایی و بتنی ایجاد کرده‌‌اند. این مصالح ترکیبی، با استفاده از شبکه‌های الیاف تقویت‌کننده درون ماتریس‌های سیمانی توانسته‌اند جایگزینی سبک‌تر، مقاوم‌تر و بادوام‌تر از روش‌های سنتی تقویت سازه‌ها باشند.

در پیوست ششم آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد 2800) با الهام از این فناوری، راهکار جدیدی برای مهار لرزه‌ای دیوارهای غیرسازه‌ای با استفاده از شبکه الیاف معرفی شده است که امروزه با نام تجاری وال‌ مش شناخته می‌شود. وال‌ مش در آیین نامه 2800 روشی نوین و مقرون‌به‌صرفه است که می‌تواند به بهبود ایمنی و عملکرد سازه‌ها در برابر زلزله کمک کند.

وال‌ مش در آیین نامه 2800

آیا وال‌ مش در آیین نامه 2800 آمده است؟ آیا وال‌ مش در استاندارد 2800 تأیید شده است؟

برای پاسخ به این سؤال‌ها بهتر است مستقیم به سراغ بررسی پیوست ششم این آیین‌نامه برویم. پیوست ششم آیین‌نامه 2800 تحت عنوان «طراحی لرزه‌ای و اجرای اجزای غیرسازه‌ای معماری» با هدف تدوین ضوابط طراحی و ساخت اجزای غیرسازه‌ای ساختمان‌ها از طرف مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منتشر شده است.

پس از توضیح ضوابط مربوط به استفاده از میلگرد بستر و وادارها، بند پ 6-1-4-2-11 در صفحه 23 این پیوست، روش‌های نوین مهار دیوار را جایگزینی برای راهکارهای سنتی معرفی کرده است. در صدر این روش‌های نوین، مهار دیوار با استفاده از شبکه الیاف یا همان وال‌ مش قرار دارد.

برای دریافت پیوست ششم استاندارد 2800 اینجا کلیک کنید.

 

وال‌مش روشی برای مهار لرزه‌ای دیوار

در این آیین‌نامه ضوابط و الزامات فنی وال‌ مش به‌طور کامل مشخص شده است. برخی از اصلی‌ترین ضوابط وال‌ مش در آیین نامه 2800 در زیر به‌طور خلاصه آمده است:

  • وال‌ مش روشی برای مهار لرزه‌ای دیوار به‌کمک مسلح کردن آن با شبکه الیاف است. در این روش خمش دیوار یک‌طرفه و در راستای قائم است؛ بنابراین دیوار نیازمند وادار نیست و محدودیتی در طول دیوار وجود ندارد.
  • در این روش نوارهای مش فایبرگلاس روی دیوار قرار می‌گیرد و پلاستر ویژه وال‌ مش روی آن به‌صورت دستی اجرا می‌شود. بعد از انجام این مرحله باید نبشی مهار خارج صفحه دیوار در بالا و پایین دیوار اجرا شود.
  • اگر نازک‌کاری روی دیوار از جنس سیمان انتخاب شده باشد، الیاف شیشه مقاوم به قلیا AR-GLASS با مقاومت تسلیم بیش از 1000 مگاپاسکال مناسب است. در صورتی که نازک‌کاری از جنس گچ منظور شده باشد، الیاف شیشه E-Glass با همان مقاومت تسلیم قابل استفاده است.
  • الیاف شیشه مقاوم به قلیا AR-GLASS باید دارای حداقل 16 درصد وزنی زیرکونیا (ZrO2) باشد.
  • این روش با توجه به حذف وادارها می‌تواند هزینه کمتری از سایر روش‌ها داشته باشد و برای ساختمان‌های موجود نیز کاربرد دارد.

 

وال‌مش روشی برای مهار لرزه‌ای دیوار

 

وال مش مورد تأیید نظام مهندسی

سؤال دیگری که باید به آن پاسخ داده شود این است که وال‌ مش چیست و آیا مورد تأیید نظام مهندسی است؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت وال‌ مش نوعی سیستم مهار لرزه‌ای دیوارهای غیرسازه‌ای است که در کنار سایر راهکارهای دیگر مانند استفاده از میلگرد بستر، وال‌ پست و… در استانداردهای معتبر ایران از جمله استاندارد 2800، ضابطه 714 سازمان برنامه و بودجه کشور و ضابطه 819 مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی معرفی شده است.

با توجه به مورد تأیید بودن این سیستم در استانداردهای معتبر کشور، مانند تمام راهکارهای عنوان‌شده در سایر استانداردها، تأیید این سیستم از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان به تطابق آن با استانداردها و آیین‌نامه‌های مربوط بستگی دارد. اگر این سیستم توانسته باشد در آزمایش‌ها و ارزیابی‌های فنی مورد نیاز عملکرد مناسبی نشان دهد و الزامات آیین‌نامه‌ای را برآورده کند، مورد تأیید سازمان نظام مهندسی نیز قرار می‌گیرد.

بنابراین بهتر است خرید وال‌ مش باکیفیت را از تأمین‌کننده‌ای معتبر انجام دهید که مستندات مورد اطمینان از آزمایش‌های وال‌ مش و مطابقت آن با الزامات فنی استاندارد 2800 را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

وال مش مورد تأیید نظام مهندسی

 

وال‌ مش مورد تأیید را از کجا تهیه کنیم؟

وال‌ مش نام برند تجاری شرکت پدیدار بن نوین مهر است که از سال 1400 محصول کامپوزیت مهار لرزه‌ای دیوار با شبکه الیاف شیشه را ارائه کرده است. امروز نیز این شرکت به شرکتی دانش‌بنیان در این زمینه تبدیل شده است. با این حال این محصول در تمام صنعت ساختمان به نام وال‌ مش شناخته می‌شود و سایر تأمین‌کنندگان نیز محصول خود را به این نام ارائه می‌کنند. برای تهیه وال‌ مش مورد تأیید، چند مرحله پیشنهاد می‌شود:

مشاوره با شرکت‌های معتبر: ابتدا با شرکت‌ها و تولیدکنندگان معتبر در زمینه تولید و فروش سیستم‌های مهار لرزه‌ای با شبکه الیاف شیشه مشورت کنید. مطمئن شوید شرکتی را انتخاب می‌کنید که دارای اعتبار، نام، نشان، اطلاعات تماس و آدرس مشخصی است. هممچنین محصولاتی ارائه می‌دهد که به‌طور کامل با الزامات فنی استاندارد 2800 مطابقت دارند.

استعلام تأییدیه‌ها: از تولیدکننده بخواهید مدارک و تأییدیه‌های مربوط به وال‌ مش را ارائه دهد. این مدارک شامل نتایج تست‌های است که در آزمایشگاه‌های معتبر همکار استاندارد کشور انجام شده است. از جمله این مدارک می‌توان به نتیجه تست کشش مش فایبرگلاس، تست مقاومت قلیایی 28 روزه مش فایبرگلاس و تست آنالیز عنصری برای مش AR-GLASS اشاره کرد.

 

وال ‌مش و افزایش بهره‌وری و سرعت اجرای مهار دیوارها

(نتیجه تست آنالیز عنصری مش AR-GLASS وال‌ مش با 22 درصد زیرکونیا)

سخن پایانی

استفاده از فناوری‌های نوین در ساختمان‌سازی مزایای بسیاری دارد که می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر کیفیت، هزینه و زمان پروژه‌ها داشته باشد. وال‌ مش با بهره‌گیری از راهکارهای پیشرفته ساخت به‌طور چشمگیری بهره‌وری و سرعت اجرای مهار دیوارها را افزایش می‌دهد. همچنین کمک می‌کند فرایند مهار لرزه‌ای دیوارها با کیفیت بالا و دقت بیشتری انجام شود.

این روش به‌طور کامل براساس استانداردهای معتبر داخلی طراحی شده و از فناوری کامپوزیت‌های سیمانی تسلیح‌شده با منسوج یا FRCM بهره می‌برد. این فناوری که به‌طور بین‌المللی شناخته شده است، یکی از بهترین راهکارهای مقاوم‌سازی دیوار در دنیا به شمار می‌آید. همچنین تأییدیه‌های سازمان‌های بین‌المللی معتبر مانند مؤسسه بتن آمریکا (ACI) را نیز دریافت کرده است.

تنها کافی است وال‌ مش را از تأمین‌کننده معتبر تهیه کنید تا از کیفیت و عملکرد مناسب محصولی که تهیه کرده‌اید مطمئن باشید. درصورت نیاز به دریافت مشاوره در زمینه خرید و طراحی وال‌ مش یا استعلام نتایج تست‌های وال‌ مش می‌توانید با کارشناسان وال‌ مش تماس بگیرید.