پرش لینک ها
قطعات وال‌مش و کاربرد آن‌ها

بهترین قیمت وال‌مش و قطعات وال‌مش

وال‌مش راهکاری نوین برای مهار لرزه‌ای دیوارهای غیرسازه‌ای ساختمان است که در پیوست ششم استاندارد 2800 با عنوان راهکار نوین مهار دیوار با شبکه الیاف معرفی شده است. امروزه وال‌مش به‌دلیل مزایایی که در مقایسه با سایر راهکارهای سنتی مانند وال‌پست دارد، به‌سرعت در حال گسترش در صنعت ساختمان ایران است. با این حال تنوع محصولات موجود در بازار برای این فناوری بسیار است و تأمین‌کنندگان بسیاری اقدام به عرضه قطعات وال‌مش کرده‌اند. در ادامه ابتدا وال‌مش و قطعات آن را معرفی می‌کنیم و به مقایسه وال‌پست و وال‌مش می‌پردازیم. درنهایت نیز عوامل مؤثر در قیمت وال‌مش را بررسی می‌کنیم.

قطعات وال‌مش و کاربرد آن‌ها

اصلی‌ترین قطعات وال‌مش را مش فایبرگلاس، پلاستر سیمانی و گچی، نبشی و ناودانی گالوانیزه، پیچ بولتکس و چسب اپوکسی تشکیل داده است. مهم‌ترین جزء وال‌مش را می‌توان مش فایبرگلاس آن دانست که مقاومت کششی سیستم را تأمین می‌کند. این مش باید مشخصات فیزیکی مشخصی داشته باشد. براساس الزامات فنی پیوست ششم استاندارد 2800، مش فایبرگلاس باید دارای حداقل 1000 مگاپاسکال مقاومت کششی باشد. همچنین اگر از این مش در پلاستر سیمانی استفاده شود، به‌دلیل محیط قلیایی و خورنده سیمان، باید مش مقاوم در برابر قلیا یا AR glass باشد. مش مقاوم در برابر قلیا نیز باید حداقل 16 درصد وزنی عنصر زیرکونیا را در ترکیبات خود داشته باشد.

پلاستر وال‌مش در دو نوع گچی و سیمانی، بسته به جنس نازک‌کاری که قرار است روی آن اجرا شود، تهیه می‌شود. این پلاستر باید علاوه بر آنکه چسبندگی بالایی به دیوار داشته باشد، اتصال خوبی با مش فایبرگلاس نیز ایجاد کند تا کامپوزیتی پیوسته به دست آید. نبشی و ناودانی منقطع نیز باید در بالای دیوار و زیر تیر نصب شده تا مانع جابه‌جایی دیوار در راستای خارج از صفحه شود. اتصال نبشی‌ها به زیر تیر می‌تواند با استفاده از پیچ بولتکس یا چسب اپوکسی انجام شود. پیچ بولتکس مقاومت برشی بالایی دارد و نیازمند رول‌پلاک نیست. چسب نیز اگر به‌درستی اجرا شود راهکاری مقاوم و بادوام برای اتصال نبشی و ناودانی وال‌مش به زیر تیر است.

 

مقایسه وال‌پست و وال‌مش

هر دو روش وال‌پست و وال‌مش راهکاری برای مهار لرزه‌ای دیوارهای ساختمان هستند، اما در نوع عملکرد، نحوه اجرا و قطعات با یکدیگر متفاوت‌اند. عملکرد دیوار مهارشده با وال‌پست به شکل دال دوطرفه است؛ در حالی که وال‌مش دیوار را به یک دال یک‌طرفه تبدیل می‌کند. همچنین قطعات وال‌پست شامل قطعات فولادی است که علاوه بر وزن بالا سازگاری مناسبی با مصالح بنایی دیوار ندارد، اما در سمت مقابل وال‌مش کامپوزیت سیمانی یا گچی تسلیح‌شده با شبکه الیاف است که وزن ناچیزی دارد و کاملاً با مصالح بنایی و نازک‌کاری دیوار سازگار است. وال‌پست در حین دیوارچینی باید اجرا شود، اما وال‌مش بعد از اتمام مرحله دیوارچینی اجرا می‌شود.

در حال حاضر هر دو روش راهکاری مرسوم در پروژه‌های ساختمانی ایران هستند؛ با این حال وال‌مش روش نوینی است که در مقایسه با راهکار سنتی وال‌پست مزایای بسیاری برای پروژه خواهد داشت. در مقایسه وال‌پست و وال‌مش می‌توان به موارد زیر به‌عنوان اصلی‌ترین مزایای وال‌مش اشاره کرد:

  • دیوارهای مهارشده با استفاده از سیستم وال‌مش، انسجام و یکپارچگی مناسب‌تری در برابر بارهای جانبی ناشی از نیروی زلزله از خود نشان می‌دهند.
  • در راهکار وال مش برخلاف روش وال‌پست به استفاده از وادارهای قائم و تیرک‌های افقی نیازی نیست. همچنین تمام عملیات مربوط به آن‌ها از جمله ساخت و آماده‌سازی وادارها، اجرای لایه ضد زنگ، جوشکاری، سوراخ‌کاری بتن، نصب پلیت در بتن و… حذف می‌شود.
  • در دیوارهای مهارشده با وال مش برخلاف روش وال‌پست نیازی به استفاده از میلگرد بستر نیست.
  • سرعت اجرای وال مش در مقایسه با روش وال‌پست بالاتر است.
  • به‌دلیل حذف وادارها، تیرک‌ها، صفحه‌های فلزی، میلگرد بستر و… در وال مش، مرحله دیوارچینی با سهولت و سرعت بیشتری انجام می‌شود.
  • وال مش در مقایسه با سایر روش‌های سنتی ارزان‌تر است.
  • اجرای وال مش بسیار راحت است و یک اکیپ اجرایی نیمه‌ماهر می‌تواند وال مش را به‌راحتی اجرا کند.
  • در سیستم وال‌پست به‌دلیل اختلاف ضریب انبساط حرارتی مصالح دیوار و وادارها، با گذشت زمان، نازک‌کاری ترک می‌خورد. در وال مش به‌دلیل سازگاری مناسب پلاستر سیمانی یا گچی با روسازی اجراشده روی آن، نازک‌کاری دچار ترک نخواهد شد.
  • در راهکار وال مش در محل تقاطع دیوارها نیازی به اجرای ادوات اضافی از جمله وادار یا بست‌های U شکل نیست و دیوارها به‌سادگی در محل تقاطع چیده و با کمک نوارهای وال مش با هم یکپارچه می‌شوند.
  • با توجه به اینکه تمام مراحل اجرای وال مش بعد از اتمام دیوارچینی انجام می‌شود، بهترین راهکار برای مقاوم‌سازی دیوارهای از پیش اجرا شده وال مش است.

 

پلاستر وال‌مش گچی و سیمانی

 

قیمت وال ‌مش

در صنعت ساخت و ساز، پروژه‌های مختلف شرایط متفاوتی دارند. هر پروژه دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، مشخصات و چالش‌های خاص خود است. برخی از پروژه‌ها ممکن است بر اساس ویژگی‌هایشان به مقاوم‌سازی بیشتری برای مهار دیوارهایشان در برابر نیروهای جانبی نیاز داشته باشند. محاسبات وال مش مشخص می‌کند نوارهای وال مش با چه عرضی و در چه فواصلی باید روی دیوار نصب شوند. هر چه نیروی زلزله بیشتر باشد، فاصله نوارهای وال مش روی دیوار کمتر و درنتیجه مصالح مصرفی وال مش در پروژه بیشتر می‌شود. مشخصات مش فایبرگلاس و پلاسترهای وال‌مش نیز در تعیین قیمت آن مؤثرند. با توجه به موارد بالا، قیمت وال مش برای هر پروژه می‌تواند متفاوت باشد. به طور حدودی و میانگین، هزینه مصالح وال مش به ازای هر متر مربع مساحت دیوارهای پروژه، بین 70 تا 100 هزار تومان محاسبه می‌شود که این مبلغ به شرایط هر پروژه نیز بستگی دارد.

بهترین راه برای آنکه بتوانید تخمین مناسبی از قیمت وال مش برای پروژه‌تان داشته باشید این است که با کارشناسان شرکت وال ‌مش تماس بگیرید تا نقشه‌های معماری و سایر مشخصات پروژه شما را ثبت ‌کنند. تیم طراحی وال مش نیز با طراحی نقشه‌های جانمایی وال مش، برآورد قیمت وال‌مش را انجام می‌دهند و بر اساس آن طرح توجیهی برای پروژه شما تهیه می‌شود. پس از این مرحله شما به طور دقیق از قیمت وال مش برای پروژه‌تان مطلع می‌شوید.

 

 

سخن پایانی

با توجه به تنوع بالای محصولات موجود در بازار، تأمین قطعات با کیفیت وال‌مش از یک تأمین‌کننده معتبر بسیار مهم است. محصولات وال‌مش باید کیفیت بالا و مشخصات فیزیکی مناسبی داشته باشند. شرکت وال ‌مش این قطعات را با مشخصات فیزیکی مدنظر آیین‌نامه‌های معتبر تهیه و کیفیت آن را با همکاری آزمایشگاه‌های همکار استاندارد کشور کنترل می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره وال‌مش و نحوه خرید آن به وب‌سایت شرکت وال‌مش مراجعه کنید.