پرش لینک ها
چک لیست کنترل کیفیت اجرای وال‌ مش

چک لیست کنترل کیفیت اجرای وال‌ مش

طراحی، اجرا و کیفیت مصالح سه ضلع اصلی مثلث عملکرد وال مش هستند. در واقع عملکرد مناسب وال مش در طولانی مدت به این سه مورد وابسته است و برای این که مهار دیوار به طور صحیح انجام شود باید هم به درستی طراحی شود هم از مصالح با کیفیت استفاده شود و هم اجرای آن دقیق و صحیح باشد. در این مطلب روی اجرای صحیح والمش تمرکز شده و در ادامه چارچوبی برای کنترل کیفیت اجرای وال مش معرفی شده است. در انتها این چارچوب در قالب یک چک لیست برای استفاده مهندسین ناظر و مجریان وال‌مش تهیه شده است.

READ  وال مش چیست و چه کاربردی دارد؟ + مراحل و هزینه اجرای آن

اهمیت کنترل کیفیت اجرای وال‌ مش

کارگاه ساختمانی یک محیط پویا است که عوامل متعددی از جمله شرایط آب و هوایی، چالش‌های موجود در محل و پیچیدگی‌های کار انسانی در آن نقش دارند. بر خلاف محیط‌های کنترل شده دفاتر طراحی یا آزمایشگاه‌های آزمایش مواد، مرحله اجرا با عدم قطعیت بیشتری مواجه است. به همین دلیل، تاکید بر نیاز به مکانیسم‌های کنترلی قوی در طول اجرا برای اطمینان از این که نقشه‌های طراحی شده و مصالح با کیفیت تست شده به طور یکپارچه به سامانه‌ای کاربردی در واقعیت تبدیل شوند بسیار مهم است.

طراحی دقیق و استفاده از مصالح با کیفیت دو پیش‌نیاز اصلی برای تضمین عملکرد مناسب وال مش در مهار دیوار با شبکه الیاف است. با این حال هرچه که طراحی دقیق و کیفیت مصالح بالا باشد، اگر در محل ساخت و ساز و در مرحله اجرا دقت عمل کافی بکار گرفته نشود عملکرد نهایی سیستم دچار افت خواهد شد. در حالی که طراحی مطابق دستورالعمل‌های تعیین‌شده در آیین‌نامه انجام می‌شود و کیفیت مصالح به کمک روش آزمون‌های استاندارد در آزمایشگاه سنجیده می‌شود، مرحله اجرا مستقیماً با عدم قطعیت‌های موجود در کارگاه ساختمانی مواجه است. کنترل اجرای صحیح برای اطمینان از پیاده‌سازی جزئیات طراحی شده و استفاده از ظرفیت کامل مشخصات مکانیکی مصالح از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع طراحی و کیفیت مصالح وال مش مقدمات عملکرد مناسب آن را فراهم می‌کند و کنترل کیفیت اجرای وال‌ مش تضمین می‌کند که عملکرد آن در پروژه دقیقاً با استانداردهای پیش‌بینی شده همسو می‌شود.

کنترل کیفیت اجرای وال‌ مش

 

چارچوب کنترل کیفیت اجرای وال مش

برای تدوین چارچوب کنترل کیفیت اجرای وال مش، به طور خلاصه مراحل آن را مرور می‌کنیم. ابتدا باید دیوارچینی به شکل متعارف انجام شود. نوارهای مش فایبرگلاس و پلاستر باید روی دیوار اجرا شوند و در نهایت نبشی‌های منقطع زیر سقف متصل شوند. بنابراین کنترل کیفیت اجرای وال مش در 5 بخش زیر دسته‌بندی می‌شود.

دیوارها: دیوارچینی باید به شکل متعارف و بدون نیاز به وادارها انجام شود. نکته مهمی که باید در مرحله دیوارچینی رعایت شود، جداسازی دیوار از سازه اصلی با استفاده از فوم تراکم‌پذیر (یونولیت) است.

اجرای نوارهای وال مش: نوارهای وال مش باید به دقت و مطابق جزئیات مندرج در نقشه‌ها اجرا شوند. مهم‌ترین نکاتی که باید در اجرای نوارهای وال مش رعایت شوند جانمایی صحیح نوارها در انواع دیوارها از جمله دیوار دارای بازشو، دیوار طره، دیوار جان‌پناه، دیوار درز انقطاع و … است.

نبشی‌های منقطع و پلیت‌ها: ابعاد نبشی‌های منقطع و پلیت‌ها باید مطابق جزئیات مشخص شده در نقشه باشد و در فواصل تعیین شده نصب شوند. این نبشی‌های باید حداقل 4 سانتی‌متر با دیوار همپوشانی داشته باشند.

اتصال با اپوکسی یا پیچ: اتصال نبشی و پلیت‌ها می‌تواند به وسیله چسب اپوکسی یا پیچ (پیچ و رولپلاک یا پیچ بولتکس) انجام شود. درست اجرا شدن این اتصال از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در اتصال چسب باید فرایند آماده‌سازی سطح زیرین اتصال به درستی انجام شود و چسب به مقدار کافی مصرف شود. برای استفاده از پیچ هم باید قطر سوراخ به درستی انتخاب شود تا اتصال پیچ پس از مدتی شل نشود. توصیه می‌شود برای اطمینان از اتصال درست نبشی‌ها، چند نبشی متصل شده به طور تصادفی انتخاب شوند و کفایت اتصال آن‌ها با تست‌های مخرب کنترل شود.

اجرای پلاستر وال مش: در اجرای پلاسترها باید اختلاط درست و ضخامتشان کنترل شود. عمل‌آوری پلاستر سیمانی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

چک لیست کنترل کیفیت اجرای وال‌مش

مطابق موارد بالا، یک چک لیست برای کنترل کیفیت اجرای وال‌ مش در ادامه تهیه شده است. مهندسین ناظر، مجریان و کارفرمایان می‌توانند جهت اطمینان از اجرای صحیح والمش از این چک لیست استفاده کنند.

 

چک لیست کنترل کیفیت وال‌ مش بخش اول چک لیست کنترل کیفیت وال‌ مش بخش دوم

سخن پایانی

‌تاکید بر کنترل اجرا به منزله کم‌اهمیت بودن طراحی یا کیفیت مصالح نیست. در واقع این دو مورد پیش‌نیازهای اصلی عملکرد مناسب وال مش هستند. این تاکید به این دلیل است که موثر واقع شدن طراحی انجام شده و بکارگیری ظرفیت مکانیکی مصالح وال مش مستلزم اجرای صحیح آن است. محل ساخت و ساز محیطی پویا است که در آن دقت می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلف قرار گیرد. با تاکید بر اهمیت کنترل اجرا، متخصصان و مهندسین تعهد خود را به ارائه پروژه‌هایی که نه تنها مطابق با استانداردهای نظارتی هستند، بلکه از نظر ایمنی، کیفیت و دوام فراتر از انتظارات هستند نشان می‌دهند.