02188563504 – 02188567318
 
پلاستر وال‌مش

پلاستر وال‌مش

کامپوزیت وال‌مش سامانه‌ای مبتنی بر فناوری ملات‌های تسلیح شده با منسوج است. این کامپوزیت متشکل از یک ملات ویژه به همراه یک مش الیاف به عنوان تقویت کننده است. ویژگی‌های ملات ویژه این کامپوزیت تاثیر بسزایی در عملکرد آن داشته و پلاستر وال‌مش باید دارای خصوصیات مشخصی باشد.

پلاستر وال‌مش یک ملات خشک ویژه است که به طور مشخص برای استفاده به عنوان ملات کامپوزیت سیمانی تسلیح شده با مش فایبرگلاس طراحی شده است. این پلاستر مش فایبرگلاس را در دل خود جا داده و کامپوزیتی تشکیل می‌دهد که دیوار را در برابر نیروهای جانبی باد و زلزله مقاوم می‌کند. پلاستر وال‌مش هم نقش پوشش و محافظ الیاف تقویت‌کننده تعبیه شده در داخل را دارد و هم انتقال تنش موثر بین بستر مصالح بنایی و مش تقویت‌کننده را تضمین می‌کند.

پلاستر وال‌مش

چرا باید از پلاستر ویژه وال‌مش استفاده کنیم؟

هسته اصلی راهکار مهار دیوار با شبکه الیاف از تکنولوژی کامپوزیت‌های سیمانی تسلیح شده با منسوج یا همان FRCM برگرفته شده که امروزه یکی از فناوری‌های پرکاربرد صنعت ساختمان در دنیاست. موسسه بتن آمریکا آیین‌نامه معتبری به شماره استاندارد ACI 549 تحت عنوان راهنمای طراحی و اجرای کامپوزیت‌های سیمانی تسلیح شده با منسوج برای تقویت و تعمیر سازه‌های بتنی و مصالح بنایی منتشر کرده که مهار دیوار غیرسازه‌ای مصالح بنایی در برابر نیروهای جانبی برون صفحه را نیز به عنوان یکی از کاربردهای این فناوری مطرح کرده است.  ACI 549.4r-13 در فصل پنجم خود که در مورد کنترل کیفیت اجزای کامپوزیت‌های FRCM است بیان می‌کند: عملکرد مکانیکی موثر سامانه‌های FRCM به شدت تحت تاثیر 3 عامل زیر است:

  • ظرفیت ملات برای آغشته کردن و در بر گرفتن رشته‌های الیاف
  • ایجاد پیوند موثر بین پلاستر و مش تقویت‌کننده
  • پیوند بین پلاستر و بستر زیرین آن (دیوار)

موارد بالا نشان می‌دهند ویژگی‌های پلاستر تاثیر بسزایی در عملکرد کامپوزیت وال‌مش داشته و از هر ملاتی برای پلاستر وال‌مش نمی‌توان استفاده کرد.

انواع پلاستر وال‌مش

برای سازگاری بیشتر بین مصالح به کار رفته در دیوار، بسته به جنس نازک‌کاری که قرار است روی دیوار اجرا شود، پلاستر وال‌مش در دو نوع زیر موجود است:

پلاستر سیمانی وال‌مش
پلاستر گچی وال‌مش
مزایای پلاستر ویژه وال‌مش
  • پلاستر وال‌مش چسبندگی بالا به مصالح بنایی زیرکار خود دارد. این مسئله در تست‌های کارگاهی وال‌مش نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
  • پلاستر وال‌مش دارای کارپذیری مناسب است. این کارپذیری مناسب امکان اجرای صحیح و دقیق پلاستر را فراهم می‌کند.
  • پلاستر وال‌مش به دلیل کارپذیری مناسبی که دارد به خوبی در فضای خالی چشمه‌های مش فایبرگلاس نفوذ می‌کند و یک قفل مکانیکی مناسب بین مش و پلاستر به وجود می‌آورد.
  • پلاستر وال‌مش چسبندگی مناسب به مش فایبرگلاس دارد. این چسبندگی باعث می‌شود در هنگام زلزله که کامپوزیت وال‌مش تحت کشش قرار می‌گیرد، یکپارچگی سامانه حفظ شده و مش و پلاستر دچار شکست لایه‌ای نشوند.

خرید پلاستر وال‌مش

با وجود ویژگی‌های به خصوصی که پلاستر وال‌مش باید داشته باشد و نقش حساس و مهم آن در حفظ پایداری دیوار هنگام زلزله که مستقیماً با ایمنی ساکنین ساختمان در ارتباط است، از هر ملاتی به عنوان پلاستر وال‌مش نمی‌توان استفاده نمود. اصلاح ملات با افزودنی‌های پلیمری امری کاملاً تخصصی است و باید توسط افراد با دانش فنی بالا انجام گیرد. تامین‌کنندگان متفرقه مصالح برای کاهش قیمت پلاستر از افزودنی‌های پلیمری به اندازه کافی استفاده نکرده و یا ممکن است به طور کلی برخی از آن‌ها را حذف کنند. بنابراین این پلاسترها نمی‌توانند عملکرد مورد نیاز کامپوزیت وال‌مش را داشته باشند. پلاستر وال‌مش باید از مجموعه‌ای معتبر که به طور مشخص در زمینه مهار دیوار با شبکه الیاف فعالیت می‌کند تهیه شود. در این زمینه اشاره به نکته‌ای که در ACI549.4r-13 در بکارگیری فناوری FRCM آمده است قابل توجه است:

FRCM” سیستمی است که در آن همه اجزا به عنوان یک ترکیب منحصر به فرد توسعه و آزمایش می‌شوند و نباید با انتخاب تصادفی و مخلوط کردن محصولات موجود در بازار ایجاد شوند.”

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پلاستر وال‌مش، دریافت پاسخ سوالاتتان در این زمینه، اطلاع از نحوه خرید پلاستر وال‌مش و … با ما تماس بگیرید. کارشناسان وال‌مش آماده ارائه هرگونه مشاوره و اطلاعات در این زمینه هستند. همچنین در صورتی که قصد خرید وال‌مش را دارید می‌توانید اطلاعات پروژه خود را در صفحه ثبت درخواست طراحی وارد کنید تا کارشناسان وال‌مش تهیه طرح توجیهی و طراحی وال‌مش را برای پروزه شما به طور رایگان انجام دهند.