پرش لینک ها
دلیل انتخاب وال مش

10 دلیل انتخاب وال‌ مش به عنوان راهکار مهار لرزه‌ای دیوارها

امروزه وال‌ مش به عنوان راهکار نوین مهار لرزه‌ای دیوارهای غیرسازه‌ای ساختمان در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وال‌ مش مزایای فراوانی دارد که در مقایسه با سایر روش‌های موجود، آن را به انتخاب اول کارفرمایان تبدیل می‌کند. در ادامه مزایای وال‌ مش و دلایل استفاده از وال‌ مش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وال‌ مش چیست و چه کاربردی دارد؟

وال‌ مش فناوری نوین مهار لرزه‌ای دیوارهای غیرسازه‌ای است که طی چند سال گذشته در ایران رایج شده و امروزه به عنوان بهترین راهکار مهار دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش برگرفته از یک تکنولوژی پرکاربرد در صنعت ساختمان به نام کامپوزیت‌های سیمانی تقویت شده با الیاف یا همان کامپوریت FRCM است. در این راهکار، نوارهای مش فایبرگلاس به همراه یک پلاستر معدنی (گچی یا سیمانی) روی دیوار اجرا شده و یک کامپوزیت بسیار قوی و مستحکم تشکیل می‌شود. این کامپوزیت در برابر لنگرهای برون صفحه ناشی از نیروهای جانبی مقاومت کرده و پایداری دیوار در هنگام وقوع زلزله را فراهم می‌کند.

READ  وال مش چیست و چه کاربردی دارد؟ + مراحل و هزینه اجرای آن

روش‌های دیگری از جمله استفاده از وال‌ پست و میلگرد بستر برای مهار لرزه‌ای دیوارها وجود دارد و کارفرمایان بسته به ویژگی‌های پروژه‌شان می‌توانند مناسب‌ترین روش را انتخاب کنند. با این حال، مزایای وال‌ مش در مقایسه با سایر روش‌های سنتی باعث شده در بسیاری از پروژه‌ها وال‌ مش به عنوان بهترین راهکار مهار لرزه‌ای دیوارهای غیرسازه‌ای انتخاب شود.

 

دلایل انتخاب وال مش

دلایل انتخاب وال‌ مش

همانطور که گفته شد، وال‌مش مزایایی دارد که در اکثر پروژه‌های ساختمانی آن را به بهترین گزینه برای مهار دیوارها تبدیل کرده است. در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایل انتخاب وال‌ مش ذکر می‌گردد.

1) هزینه کمتر

اولین دلیل انتخاب وال مش این است که هزینه اجرای وال‌ مش در مقایسه با سایر روش‌ها، بسته به شرایط پروژه می‌تواند 20 تا 40 درصد کمتر باشد. وال‌ مش با استفاده از مش فایبرگلاس و پلاسترهای معدنی، مقاطع فولادی را حذف کرده و باعث پایین آمدن هزینه مصالح اولیه شده است. همچنین اجرای وال‌ مش بسیار آسان است و یک اکیپ نیمه‌ماهر با یک جلسه آموزش قادر به اجرای آن است و مراحلی چون جوشکاری، نصب پلیت، نصب میلگرد بستر و … در اجرای وال‌ مش وجود ندارد. به دلیل سبک بودن مصالح مصرفی وال‌ مش در مقایسه با مقاطع فولادی، هزینه‌های حمل و جابجایی آن نیز کمتر است. هزینه کمتر وال‌ مش در مقایسه با سایر روش‌ها می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب وال‌ مش باشد.

2) اجرای سریع‌تر

یکی دیگر از دلایل انتخاب وال مش اجرای بسیار آسان آن است و مراحل ساده‌ای دارد. به همین دلیل می‌توان با سرعت بالایی آن را اجرا کرد. البته آسان بودن اجرا به معنای عدم نیاز به دقت در اجرا نیست ‌و دستورالعمل‌های فنی اجرای وال‌مش باید حتما مورد توجه قرار گیرد. بر خلاف سایر روش‌ها، وال‌ مش بعد از دیوارچینی اجرا شده و هیچ اخلالی در فرایند دیوارچینی به وجود نمی‌آورد. بنابراین، در صورت انتخاب وال‌ مش، فعالیت دیوارچینی نیز با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. همچنین با حذف مراحلی چون آماده‌سازی مقاطع فولادی، اجرای ضد زنگ، سوراخ‌کاری بتن، جوشکاری و… فعالیت‌های داخل کارگاه به حداقل می‌رسد.

3) کیفیت بالا

استفاده از مصالح بی‌کیفیت در تولید وال‌ مش، می‌تواند آن را به روشی کاملاً ناکارآمد تبدیل کند. استانداردهای بین‌المللی معتبر از جمله ACI 549 و AC 434 آزمون‌های مورد نیاز برای کنترل کیفیت سامانه وال‌مش را تبیین کرده‌اند. همچنین مصالح مصرفی از جمله مش فایبرگلاس، پلاستر و چسب اپوکسی نیز باید به طور جداگانه بر اساس استانداردهای معتبر داخلی و بین‌المللی (از جمله استاندارد ملی ایران و استانداردهای ASTM) تست شوند. شرکت وال‌مش کیفیت محصولات خود را به طور دوره‌ای مطابق این استانداردها سنجیده و از کیفیت بالای آن‌ها اطمینان حاصل می‌نماید. همچنین تست دوام سامانه وال‌مش مطابق ضوابط AC 434 در دانشگاه امیرکبیر در حال انجام است.

4) عملکرد مناسب

استحکام بالای مش فایبرگلاس و چسبندگی و مقاومت مناسب پلاستر وال‌ مش باعث شده تا این کامپوزیت در عین پایین بودن وزنش، مقاومت بالایی در برابر لنگرهای حاصل از نیروهای باد و زلزله نشان دهد. دیوار مهار شده با وال‌ مش به خوبی در برابر نیروهای زلزله مهار شده و پایداری و یکپارچگی خود را از دست نمی‌دهد.

5) تطبیق‌پذیری و سازگاری بالا

یکی از مزایای قابل توجه وال‌ مش، سازگاری و تطبیق‌پذیری بالای مصالح آن با انواع مصالح بنایی مورد استفاده در دیوار است. وال‌ مش روی انواع بلوک‌های ساختمانی قابل اجراست و با انواع مصالح ساختمانی مانند گچ و سیمان کاملاً سازگار است. نوع پلاستر ویژه وال‌ مش (گچی یا سیمانی) بر اساس مصالحی که قرار است در نازک‌کاری دیوار به کار رود انتخاب می‌شود. در صورت استفاده از مقاطع فولادی در دیوار، به دلیل اختلاف ضریب انبساط حرارتی فولاد با مصالح دیوار، پس از مدتی در دیوار ترک ایجاد می‌شود ولی در صورت استفاده از وال‌ مش، به دلیل سازگاری مصالح وال‌ مش و دیوار، بعداً در نازک‌کاری دیوار ترک مشاهده نمی‌شود.

 

علت انتخاب وال مش

6) نصب آسان

فرایند نصب و اجرای وال‌ مش فرایندی ساده و سریع است. این روش با مطالعه دستورالعمل‌های اجرای وال‌ مش و یا یک آموزش مختصر برای یک اکیپ نیمه‌ماهر نیز به راحتی قابل اجراست و نیازی به حضور نیروهای متخصص مانند جوشکار نیست. انتخاب وال‌ مش، مراحل دیوارچینی را نیز آسان‌تر می‌کند. دیگر نیازی به نصب مقاطع فولادی قبل از دیوارچینی و یا اجرای میلگرد بستر در حین آن نیست. حمل و جابجایی مصالح وال‌ مش در طبقات ساختمان نیز بسیار راحت است.

7) دوام بالا

دوام وال‌ مش از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های آن است که باید کنترل شود چرا که این کامپوزیت باید طول عمری برابر طول عمر ساختمان داشته باشند. در صورتی که معیارهای پذیرش آیین‌نامه‌ای در طراحی و تولید مصالح وال‌مش رعایت گردد، این محصول در دراز مدت نیز خصوصیات خود را حفظ می‌کند و عملکرد مناسبی نشان خواهد داد. شرکت وال‌ مش تمامی مصالح تولیدی خود را بر اساس استانداردهای معتبر بین‌المللی و استانداردهای ملی ایران تولید نموده و خصوصیات آن‌ها را در معتبرترین آزمایشگاه‌های کشور سنجیده است.

8) سبک‌سازی ساختمان

کامپوزیت وال‌ مش از یک لایه نازک پلاستر و مش فایبرگلاس تشکیل شده است که در عین استحکام بسیار بالایی که ارائه می‌کند، وزن بسیار پایینی دارد. در مقایسه با وزن مقاطع فولادی به کار رفته در سایر روش‌ها، وزن تحمیل شده به سازه از طرف وال‌ مش بسیار ناچیز است و انتخاب وال‌ مش به سبک‌سازی ساختمان کمک خواهد کرد.

 

دلیل استفاده از وال مش

9) مورد تأیید استانداردهای داخلی

پیوست ششم استاندارد 2800، مهار دیوار با شبکه الیاف (وال‌ مش) را به عنوان یکی از روش‌های نوین مهار لرزه‌ای دیوار و جایگزین روش‌های مرسوم معرفی کرده است. همچنین مبانی محاسباتی دیوارهای مهار شده با شبکه الیاف در نشریه 714 سازمان برنامه و بودجه کشور و نشریه 819 مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان شده است. بنابراین استانداردهای معتبر داخل ایران، استفاده از وال‌ مش را تأیید می‌کنند و وال‌ مش راهکاری منطبق با آیین‌نامه‌های داخلی است.

10) خدمات شرکت وال‌ مش

در کنار مزایای محصول وال‌ مش، خدمات مهندسی شرکت وال‌ مش نیز می‌تواند یک دلیل انتخاب وال‌ مش باشد. کارفرمایان پروژه‌های ساختمانی می‌توانند با متخصصان و کارشناسان شرکت وال‌ مش مشاوره کنند و هرگونه اطلاعات مورد نیازشان در مورد این محصول را بدست آورند. شرکت وال‌ مش با دریافت نقشه‌های معماری، طرح توجیهی و برآورد قیمت استفاده از وال‌ مش را تهیه می‌کند تا کارفرما به راحتی بتواند با مقایسه راهکار وال‌ مش با سایر روش‌ها، مناسب‌ترین راهکار برای پروژه خود را انتخاب کند. همچنین طراحی و تهیه نقشه‌های اجرایی وال‌ مش به صورت رایگان توسط شرکت وال‌ مش انجام می‌شود. در صورت درخواست کارفرما، آموزش به اکیپ اجرایی در محل پروژه نیز توسط شرکت وال‌ مش صورت می‌گیرد.

مزایای وال مش

وال مش راهکاری نوین و خلاقانه برای مهار لرزه‌ای دیوارهای غیرسازه‌ای برگرفته از فناوری کامپوزیت سیمانی تسلیح شده با الیاف شیشه است. به دلیل مزایای وال‌مش نسبت به روش وال‌پست مرسوم، وال‌مش به عنوان جایگزینی مناسب برای وال‌پست مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مزایای وال‌مش نسبت به وال‌پست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وال‌ مش از سایر روش‌های قدیمی ارزان‌تر است. هزینه اجرای وال‌ مش در مقایسه با وال‌ پست 20 تا 40 درصد کمتر است.
  • سرعت اجرای وال‌مش در مقایسه با سایر روش‌ها بالاتر است. همچنین به دلیل حذف میلگرد بستر و وادارها و … مرحله دیوارچینی با سهولت و سرعت بیشتری انجام می‌شود.
  • اجرای وال‌ مش آسان است و یک تیم اجرایی نیمه ماهر نیز برای اجرای وال‌ مش کافیست.
  • به دلیل سازگاری مصالح وال‌ مش با مصالح دیوار، در آینده در نازک‌کاری ترک به وجود نمی‌آید.
  • در راهکار وال‌ مش بر خلاف روش وال‌ پست نیازی به استفاده از وادارهای قائم و تیرک‌های افقی نیست و تمام عملیات مربوط به آن‌ها از جمله ساخت و آماده‌سازی وادارها، اجرای لایه ضد زنگ، جوشکاری، سوراخکاری بتن، نصب پلیت در بتن و … حذف می‌شود.
  • همچنین در دیوارهای مهار شده با وال مش بر خلاف روش وال‌ پست نیازی به استفاده از میلگرد بستر نیست.
  • دیوارهای مهار شده با وال‌ مش محدودیتی در طول و ارتفاع ندارند.
  • در راهکار وال‌ مش در محل تقاطع دیوارها نیازی به اجرای ادوات اضافی از جمله وادار یا بست‌های U شکل نبوده و دیوارها به سادگی در محل تقاطع چیده می‌شوند و با کمک نوارهای وال‌ مش با هم یکپارچه می‌گردند.

سخن پایانی

دلایل زیادی برای انتخاب وال‌ مش به عنوان بهترین راهکار مهار لرزه‌ای دیوارهای ساختمان و استفاده از آن در پروژه‌های ساختمانی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها در این گزارش مورد بررسی قرار گرفت. کارفرمایان پروژه‌های ساختمانی می‌توانند با بررسی مزایای هر یک از روش‌های موجود و با توجه به شرایط پروژه‌شان، مناسب‌ترین روش را انتخاب کنند.