پرش لینک ها
معایب وال مش چیست

مزایا و معایب وال‌ مش چیست؟

پذیرش فناوری‌های جدید در صنعت ساخت و ساز برای ادامه رشد و تکامل این صنعت ضروری است. در صنعتی که ایمنی، بهره‌وری، زمان و هزینه از دغدغه‌های اصلی هستند، روش‌های ساخت و ساز نوین روز به روز معرفی شده و به سرعت جایگزین راهکارهای سنتی می‌شوند. ورود فناوری‌های نوین به صنعت ساختمان کمک می‌کند تا سریع‌تر، با کیفیت بالاتر و مقرون به صرفه‌تر پیش رود. با این حال، هر روش ساخت و هر فناوری، فارغ از قدیمی یا جدید بودن آن، مزایا و معایب خود را دارد. بنابراین توجه به مزایا و معایب هر روش در انتخاب راهکار مناسب برای هر پروژه مهم است. وال‌ مش از جمله فناوری‌های نوینی است که امروزه در صنعت ساختمان ایران مورد استقبال قرار گرفته و مزایای فراوانی در مقایسه با سایر روش‌های سنتی ارائه داده است. با این حال وال‌ مش نیز ممکن است محدودیت‌ها و معایبی با توجه به شرایط خاص هر پروژه داشته باشد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب وال مش می‌پردازیم.

 

مزایا و معایب وال مش

مزایای وال‌ مش

وال‌ مش راهکاری نوین برای مهار لرزه‌ای دیوارهای غیرسازه‌ای است که از فناوری کامپوزیت سیمانی تسلیح شده با الیاف شیشه برگرفته شده است. از اصلی‌ترین مزایای وال‌مش که آن را به بهترین روش مهار لرزه‌ای دیوارها تبدیل کرده است می‌توان به سرعت بالا، کیفیت مناسب و هزینه کمتر اشاره کرد. با این حال مزایای وال‌ مش در این موارد خلاصه نشده و این روش برتری‌های زیادی در مقایسه با روش‌های دیگر ارائه می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با راهکار وال مش می‌توانید مقاله وال مش چیست را مطالعه کنید.

از جمله مزایای وال‌ مش نسبت به سایر روش‌های سنتی مانند وال‌ پست و میلگرد بستر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت وال‌ مش از سایر روش‌های قدیمی ارزان‌تر است. هزینه اجرای وال‌ مش در مقایسه با وال‌ پست 20 تا 40 درصد کمتر است.
  • سرعت اجرای وال‌ مش در مقایسه با سایر روش‌ها بالاتر است. همچنین به دلیل حذف میلگرد بستر و وادارها و … مرحله دیوارچینی با سهولت و سرعت بیشتری انجام می‌شود.
  • اجرای وال‌ مش آسان است و یک تیم اجرایی نیمه ماهر نیز برای اجرای وال‌ مش کافیست.
  • به دلیل سازگاری مصالح وال‌ مش با مصالح دیوار، در آینده در نازک‌کاری ترک به وجود نمی‌آید. در حالی که در دیوارهای مهار شده با استفاده از وال‌ پست، به دلیل اختلاف ضریب انبساط حرارتی مصالح دیوار و وادارها، با گذشت زمان، نازک‌کاری دچار ترک خواهد شد.
  • در راهکار وال‌ مش بر خلاف روش وال‌ پست نیازی به استفاده از وادارهای قائم و تیرک‌های افقی نیست و تمام عملیات مربوط به آن‌ها از جمله ساخت و آماده‌سازی وادارها، اجرای لایه ضد زنگ، جوشکاری، سوراخکاری بتن، نصب پلیت در بتن و … حذف می‌شود.
  • دیوارهای مهار شده با وال‌ مش بر خلاف روش وال‌ پست نیازی به استفاده از میلگرد بستر نیست.
  • به دلیل حذف وادارها، تیرک‌ها، صفحه‌های فلزی، میلگرد بستر و … در وال‌مش، مرحله دیوارچینی با سهولت و سرعت بیشتری انجام می‌شود.
  • دیوارهای مهار شده با وال‌مش محدودیتی در طول و ارتفاع ندارند.
  • در راهکار وال‌ مش در محل تقاطع دیوارها نیازی به اجرای ادوات اضافی از جمله وادار یا بست‌های U شکل نبوده و دیوارها به سادگی در محل تقاطع چیده می‌شوند و با کمک نوارهای وال‌مش با هم یکپارچه می‌گردند.
  • دیوارهای مهار شده با استفاده از سیستم وال‌ مش، انسجام و یکپارچگی مناسب‌تری در برابر بارهای جانبی ناشی از نیروی زلزله از خود نشان می‌دهند.
  • در راهکار وال‌ مش در محل تقاطع دیوارها نیازی به اجرای ادوات اضافی از جمله وادار یا بست‌های U شکل نبوده و دیوارها به سادگی در محل تقاطع چیده می‌شوند و با کمک نوارهای وال‌مش با هم یکپارچه می‌گردند.
  • با توجه به اینکه تمام مراحل اجرای وال‌ مش بعد از اتمام دیوارچینی انجام می‌شود، بهترین راهکار جهت مقاوم‌سازی دیوارهای از پیش اجرا شده وال‌ مش است.

 

مزایای وال مش
disadvantages of Wallmesh

 

معایب وال‌ مش

هر پروژه ساختمانی منحصر به فرد است و شرایط و چالش‌های مختص به خود را دارد. بنابراین توجه به ویژگی‌ها و نیازهای پروژه در انتخاب بهترین روش ساخت بسیار مهم است. همانطور که اشاره شد وال‌ مش مزایای فراوانی دارد. با این حال، وال‌ مش نیز مانند هر روش ساخت و تکنولوژی دیگر معایبی دارد که ممکن است این معایب وال‌ مش برخی از پروژه‌ها را با محدودیت‌هایی مواجه کند. به طور کلی موارد زیر را می‌توان به عنوان برخی از معایب وال‌ مش و محدودیت‌های آن مطرح نمود.

  • امروزه افراد زیادی اقدام به تولید و فروش وال‌ مش کرده‌اند. در این میان تولیدکنندگان و فروشندگان متفرقه‌ای که بدون دانش فنی کافی اقدام به فروش می‌کنند نیز زیاد شده است. همین مسئله برای برخی از پروژه‌ها مشکل ساز شده چرا که بدون تحقیق کافی اقدام به تهیه وال‌ مش از فروشندگان غیرمعتبر نموده و محصولات غیراستاندارد تهیه کرده‌اند. تولید وال‌ مش امری بسیار تخصصی و فنی بوده و باید توسط افراد با دانش علمی بالا انجام شود. مش فایبرگلاس وال‌ مش باید از استحکام کششی بالایی برخوردار باشد و مقاومت کششی آن باید مطابق استانداردهای معتبر در آزمایشگاه تست و تایید شود. موضوع بسیار مهم دیگر پایداری و دوام این مش در محیط قلیایی پلاستر سیمانی است. مقاومت قلیایی مش باید در آزمایشگاه سنجیده شود و حتما از مش مقاوم در برابر قلیا در پلاسترهای سیمانی استفاده شود. همچنین پلاستر ویژه وال‌ مش نیز الزامات فنی به خصوصی دارد. این پلاستر باید از مقاومت چسبندگی بالایی برخوردار باشد تا عملکرد مناسب وال‌ مش را تضمین کند. مدیران پروژه‌های ساختمانی باید محصولات وال‌ مش را از معتبرترین تولیدکنندگان این محصول تهیه کنند تا از کیفیت بالای این محصولات مطمئن باشند.
  • اشاره شد که در استفاده از روش وال‌ مش، محدودیتی در طول و ارتفاع دیوارها وجود ندارد. دیوار با هر ارتفاعی که باشد بدون نیاز به تیرک افقی و یا وادار قائم، به وسیله وال‌ مش قابل مهار است. با این حال، در مرحله دیوارچینی، اجرای دیواری به ارتفاع بیش از 6 متر بدون کمک گرفتن از مقاطع فولادی کمی دشوار و چالش برانگیز است.
  • نوارهای وال‌ مش باید در هر دو سمت دیوار و دقیقاً مقابل یکدیگر اجرا شوند. اجرای این نوارها در دیوارهای داخلی به راحتی انجام می‌شود. با این حال، برای دیوارهای پیرامونی که در مجاورت ساختمان همسایه هستند، دسترسی به وجه پشتی آن‌ها به راحتی سایر دیوارها نیست و تنها یک فضای کوچک به اندازه درز انقطاع بین دیوار با ساختمان همسایه وجود دارد. به دلیل عدم وجود فضای کافی و دسترسی مناسب، اجرای وال‌ مش در وجه بیرونی دیوارهای مجاور ساختمان همسایه دشوار است و نیاز به تکنیک‌های اجرایی متفاوتی دارد. در صورتی که حداقل 10 سانتی‌متر فضا بین دیوار با ساختمان همسایه وجود داشته باشد، به کمک تکنیک‌های اجرایی و اجرای مرحله به مرحله می‌توان وال‌ مش را اجرا کرد. در صورتی که فاصله دیوار با ساختمان همسایه کمتر از 10 سانتی‌متر باشد بهتر است از روش دیگری برای مهار آن دیوار استفاده شود.
  • پس از آن که دیوارچینی به صورت متعارف و بدون نیاز به وال‌ پست و میلگرد بستر انجام شد، نوبت به اجرای وال‌ مش می‌رسد. با این حال در فاصله بین اتمام دیوارچینی و اجرای وال‌ مش، دیوارها بدون مهار جانبی هستند. این مسئله در مناطقی که بادخیز است و سرعت وزش باد بالاست چالش ایجاد می‌کند. بهترین راهکار در این موارد آن است که در این مناطق توالی فعالیت‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در زودترین زمان ممکن پس از اتمام دیوارچینی، اجرای وال‌ مش روی دیوارها شروع شود. همچنین می‌توان نبشی‌های نگهدارنده دیوار را زودتر نصب کرد تا از حرکت و جابجایی دیوار در این فاصله جلوگیری کنند.
  • معمولاً اجرای تاسیسات مکانیکی و برقی بعد از اجرای وال‌ مش انجام می‌شود. در این مرحله ممکن است برای نصب لوله‌های تاسیسات، برخی از نوارهای وال‌ مش بریده شوند. لازم است نوارهای بریده شده و آسیب دیده وال‌ مش ترمیم شوند.

معایب وال‌ مش

بهترین روش مهار لرزه‌ای دیوارها کدام است؟

اشاره شد که در صنعت ساختمان هر پروژه شرایط و ویژگی‌های مختص خود را دارد و بر اساس آن باید بهترین روش مهار لرزه‌ای دیوارها را برای پروژه خود انتخاب کند. با این حال مزایای وال‌ مش در مقابل معایب وال مش بسیار قابل توجه است و این راهکار در حال حاضر در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی با شرایط متفاوت اجرا شده است. تجربه موفق اجرای وال‌ مش در بسیاری از پروژه‌های بزرگ و انبوه‌سازی کشور نشان می‌دهد مزایای وال‌ مش برای پروژه‌های ساختمانی بسیار قابل توجه است و چالش‌های آن قابل حل است.

شرکت وال‌ مش به عنوان اولین تولیدکننده این محصول، همواره در تلاش است تا محصولی با کیفیت و مطابق استانداردهای معتبر داخلی و بین‌المللی تولید کند. تیم تحقیق و توسعه وال‌مش همواره در راستای ارتقا و تضمین کیفیت وال‌مش تلاش نموده و در کنار آن در پی آن است که با افزایش آگاهی جامعه مهندسی کشور از روش‌های نوین مهار لرزه‌ای دیوار، چالش‌های این مسیر را برطرف نموده و کیفیت اجرای آن در پروژه‌های ساختمانی را افزایش دهد.

سخن پایانی

فناوری‌های نوین به صنعت ساختمان ورود می‌کنند تا بهره‌وری، ایمنی و کیفیت پروژه‌ها را افزایش دهند. وال‌ مش با هدف افزایش کیفیت مهار لرزه‌ای دیوارها و کاهش هزینه‌های مربوط به آن به صنعت ساختمان ایران معرفی شد و مورد توجه و استقبال بسیاری قرار گرفت. با این حال همانطور که گفته شد، این روش نیز مانند هر فناوری دیگری مزایا و اشکالات خود را دارد و مدیران پروژه‌های ساختمانی باید با اطلاع از مزایا و معایب وال مش و سایر روش‌ها، بهترین راهکار را برای پروژه خود انتخاب کنند.